Binnenkort ga je trouwen met de liefde van je leven, zo spannend en leuk! Waarschijnlijk voel je zowel voorpret als stress en ben je druk met het regelen van de laatste dingetjes. Heb je het overzicht nog? We helpen je graag op weg met een checklist van bruiloft decoratie die je trouwdag compleet maken! Ben je zoek naar inspiratie om jouw bruilofdecoratie te ontwerpen? Bekijk hier de leukste bruiloftdecoratie en tafeldecoratie.
De deadline van de RSVP is vaak zo’n twee tot vier weken voorafgaand aan de bruiloft. Je moet dan ook vaak het definitieve aantal gasten doorgeven aan de locatie. Dit is meteen een goed moment om de tafelschikking van het diner compleet te maken. Onze tip: maak het visueel en doe dit op papier. Teken de tafel(s) op een groot vel en schrijf de namen met potlood op de gewenste plekken. Vinden jullie dit lastig? Gebruik dan kleine post-it labels en schrijf de namen daarop. Zo kun je makkelijk schuiven en hoef je niet steeds te gummen. In een Excel sheet werken kan natuurlijk ook, zo lang je het maar visueel inzichtelijk maakt. Heb je geen zittend diner of wil je de gasten zelf een plekje laten kiezen? Communiceer dit dan ook duidelijk aan de locatiemanager.
Naast de tafelindeling van het diner kun je ook nadenken over de plaatsen bij de ceremonie. Dat hoeft niet voor alle gasten, maar als je bijvoorbeeld graag wilt dat jullie eigen familie vooraan zit, is het verstandig om naamkaartjes op de stoelen te leggen. Het is jullie dag, dus je bent vrij om dit soort keuzes te maken!
Op veel locaties kun je ook zelf bepalen hoeveel stoelen je per rij wilt. Het kan helpen om even na te gaan wie er allemaal komen en wie graag naast elkaar wilt zitten. Heb je bijvoorbeeld mensen die alleen komen, of een oneven aantal familieleden? Dan is het goed om daar vast over na te denken zodat iedereen een fijn plekje heeft.
Hebben jullie alle plekken bepaald? Dan kun je verder met het maken en bestellen van het drukwerk rondom de tafelsetting. Denk bijvoorbeeld aan de naamkaartjes voor het diner en/of de ceremonie, de menukaarten en een tafelschikkingsbord. De plekken van het bruidspaar maak je natuurlijk zichtbaar met stoeldecoratie, zoals een houten “Bride” en “Groom” bordje!
Het diner is gelijk het perfecte moment om los te gaan met de styling. Maak het drukwerk in stijl van jullie trouwkaart en versier de tafel met kaarsen, bloemen en andere decoratie in dezelfde kleurstelling. Menukaarten en naamkaartjes kunnen natuurlijk niet ontbreken, maar wist je dat we ook items als tafelnummers, glaslabels, flesetiketten en servetten hebben? Zó leuk!
Hebben de gasten van tevoren al uit verschillende gerechten kunnen kiezen? Zorg er dan voor dat iedereen de juiste menukaart voor zijn of haar neus heeft. Je kunt ervoor kiezen om de naamkaartjes in een naamkaartjeshouder naast het bord te zetten, of om deze aan de menukaart vast te maken met bijvoorbeeld een gouden paperclip. Dit laatste kun je vast voorafgaand de grote dag doen, zodat er geen foutjes gemaakt kunnen worden wie welk menu op zijn bord heeft liggen.
Vind je het leuk om de ceremoniemeester, jullie getuigen of misschien wel jullie matchmaker(s) in het zonnetje te zetten? Voorzie dan ook hun stoelen bij de ceremonie en/of diner van stoeldecoratie.
Tafelsetting drukwerk, check! Dan is het tijd voor de signing, oftewel borden, pijlen en wegwijzers. Tip: neem samen met jullie ceremoniemeester of weddingplanner de dag even van begin tot eind door. Je begint bij aankomst: weten de gasten waar ze precies naartoe moeten? Geef ze direct het gevoel dat ze op de goede plek zijn door een welkomstbord bruiloft bij de entree neer te zetten. Bedenk hierbij meteen hoe je deze neerzet; een schildersezel is altijd goed, maar het bord ergens op zetten of aan hangen kan natuurlijk ook!
Moeten de gasten nog een stukje van de entree naar de eerste plek (zoals de ceremonie) lopen? Zet dan een bordje neer zodat ze weten dat ze de goede kant op gaan. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van een ingelijste poster. Gebruik dit bord ook voor belangrijke mededelingen als dat nodig is. Wil je bijvoorbeeld dat mensen geen foto’s tijdens de ceremonie maken? Dan zou je dit op diezelfde poster kunnen vermelden, wel zo handig!
Loop op deze manier de hele dag door en schrijf op waar je borden of wegwijzers wilt plaatsen, zo ontstaat er vanzelf een checklist. Tip: visualiseer ook gelijk waar je alle bloemen wilt neerzetten, dan kun je dit gelijk delen met de bloemist!
Last but not least: het programma. Heb je dit al duidelijk gecommuniceerd op de kaart, of wil je de gasten juist verrassen? Gasten vinden het wel fijn om te weten waar ze aan toe zijn, dus een programmabord of -boekje kan een goed idee zijn. Tip: laat je ceremoniemeester dit regelen. Die kan de planning waarschijnlijk wel dromen, en kan er zo ook ‘geheime’ details in verwerken. Leuk!
Dat een bruiloft organiseren nogal wat stress op kan leveren is je misschien wel bekend. Een beetje relaxen na de grote dag is dan ook geen overbodige luxe. Wil je ze dus een origineel huwelijkscadeau geven waar ze echt aan toe zijn, doe ze dan een wellness of massagebon cadeau. Zo kunnen ze samen even bijkomen!
Verras jullie gasten en maak persoonlijke bruiloftdecoratie.
Tijdens jullie bruiloft zullen er vast gasten aanwezig zijn die elkaar misschien nog niet kennen. Een beetje humor is dan ook dé manier om het ijs te breken. Leg bijvoorbeeld een pakje zakdoeken op elke stoel met een “happy tears” sticker, of kies voor een gepersonaliseerde insteekkaart. Je zult zien dat de gasten er achteraf blij mee zijn. Want zeg nou zelf, niemand houdt het toch droog bij zo’n mooi moment?
Vergeet ook de persoonlijke touches tijdens de ceremonie niet. Spreken jullie geloften naar elkaar uit? Schrijf (of plak) deze in een mooi gelofteboekje zodat je ze niet van je telefoon of kladje hoeft voor te lezen. Wel zo speciaal en ook mooier voor de foto’s!
Wist je trouwens dat je een officiële trouwakte niet mee naar huis mag nemen? We raden je daarom aan om ook een ‘eigen’ trouwakte te maken, waar je zelf kunt bepalen wie er allemaal mag tekenen. Natuurlijk jullie zelf, de getuigen, de BABS en indien van toepassing: jullie kind(eren). Dit document mag je natuurlijk wél mee naar huis nemen en is gelijk een mooi aandenken.
Nog een echte musthave op jullie bruiloft is het gastenboek bruiloft. Het hebben van een gastenboek geeft de gasten de gelegenheid om een persoonlijk bericht voor jullie achter te laten. Onze gastenboeken zijn helemaal blanco van binnen, dus je kunt er verschillende invullingen aan geven. Leg het boek op een tafel met bijvoorbeeld een polaroidcamera, stiften en washi tape ernaast en laat de gasten het boek vullen met leuke foto's, liefdeswensen en mooie berichten!
Je kunt van deze tafel gelijk de cadeautafel maken. Kies bijvoorbeeld voor een enveloppendoos om ervoor te zorgen dat het geld niet gaat rondzwerven, maar veilig opgeborgen wordt. Ook niet onbelangrijk: er zit een slotje op.
Een dag als deze sluit je natuurlijk in stijl af. Deel bijvoorbeeld sterretjes met een custom label uit en loop samen door de sterretjes haag naar buiten. Pssst: dit levert onwijs gave foto’s op! Laat dit van tevoren aan de fotograaf weten, zodat hij of zij daarop voorbereid is.
Bedank als laatste je gasten voor hun komst, liefde en cadeaus. Een klein bedankje is al genoeg. Van een persoonlijk geschreven kaartje tot een snoepdoosje, een flesje wijn of een gepersonaliseerde chocoladereep. Een heerlijk klusje voor de laatste weken voorafgaand aan de bruiloft. Combineer dit met een laatste meeting met jullie ceremoniemeester (kan hij/zij gelijk helpen!) en maak er een gezellige avond van.
Zo, dat was ‘m! Dé ultieme bruiloftdecoratie checklist. Deel deze met je ceremoniemeester of weddingplanner en ga er samen doorheen. Vink aan wat voor jullie van toepassing is en ontwerp en bestel alle items in één keer. Superleuk om te doen en je weet meteen dat je net even die extra touch toevoegt aan jullie grote dag. Hierna kan het aftellen écht beginnen! Geniet van alle voorpret.
Bekijk hier welke persoonlijke bruiloftdecoratie er nog meer is.