Made for Moments is onderdeel van Sparkles. Het hoofdkantoor ‘House of Sparkles’ is gevestigd in Zeist, een plek waar team Made for Moments met regelmaat aan het werk is. Deze locatie is in 2023 volledig verduurzaamd. Zo is het pand voorzien van een A++ label en bevat het de volgende duurzame elementen:
En omdat een groot gedeelte van team Made for Moments woonachtig is in Brabant, is er ook een werkplek beschikbaar gesteld in ’s-Hertogenbosch. Zodat het aantal kilometers op de weg beperkt blijft. Rijden we toch naar Zeist? Dan doen we dat zoveel mogelijk elektrisch en carpoolen we waar mogelijk.
Share, Shine and Compete: dat zijn de kernwaarden van Sparkles. We houden van presteren, innoveren en van samenwerken. We geloven niet in stress of mensen precies vertellen wat ze moeten doen. Ambitie en focus zijn bij Sparkles net zo belangrijk als plezier en ruimte. We creëren met elkaar een aangename werkplek, waarin we het bedrijf naar een hoger plan brengen. We denken dat we succesvol en winstgevend zijn door mensen op basis van hun talent en motivatie te begeleiden in hun werk. Er heerst een open sfeer met een persoonlijke touch: wat is je talent, wat vind je leuk? We geloven in verantwoordelijkheid geven en nemen. En oh ja, we houden van tafelvoetbalcompetities, vrijmibo’s, confettikanonnen, over-the-top feestjes en van lunches die het niveau boterham met kaas ver overstijgen. Zo proberen we alle werknemers gelukkig en gezond te houden, wat indirect ook weer invloed heeft op een gezonde samenleving.
We bieden de eerste proefdruk aan voor een kennismakingsprijs en bij de bestelling daarop vragen we de stukprijs van een kaartje. Dat doen we bewust. Een enkel kaartje produceren is namelijk een stuk kostbaarder dan een groot aantal. Dit heeft te maken met de grote drukvellen die de machine ingaan. De machine doorloopt hetzelfde proces; of het nou voor één kaartje is of voor 100 stuks. Je kunt je voorstellen dat het daarom duurzamer is om grotere aantallen te produceren.
Daarnaast vragen we jou om verzendkosten te betalen voor je bestelling, vanuit de gedachtegang om bewust te zijn van de impact op het mileu en het creëren en behouden van een goede relatie met de bezorgdiensten. Hoe groter je bestelling, hoe hoger de verzendkosten. Misschien klinkt dat gek, maar dat is vanuit een eerlijke, duurzame gedachte. Een kleine bestelling past simpelweg in een kleinere verpakking en neemt daarmee minder ruimte in tijdens de verzending. Een grote bestelling wordt in een grote doos verpakt (meer materiaal), welke ook meer belastend voor het milieu is.
We compenseren de CO2 van jouw order. Om de CO2-uitstoot te minimaliseren zijn onze processen zo ingericht dat we een minimum aan energie verbruiken. Daarnaast nemen we deel aan de Milieubarometer van Stichting Stimular. Hiermee maken we onze milieu- en klimaatprestaties inzichtelijk, om deze voortdurend te kunnen verbeteren. Maar tijdens de productie én bij de verzending van al onze producten komt er CO2 vrij, ook al gebruiken we zoveel mogelijk duurzame processen en materialen. Daarom kiezen we ervoor deze ruimschoots te compenseren door het duurzaam planten van bomen. Zo zorgen we samen steeds iets beter voor onze aarde en bouwen we aan de toekomst. Voor het planten en verzorgen van de bomen werken we samen met 180.earth. Deze in Nederland geregistreerde stichting heeft een ANBI keurmerk. De bomen die geplant worden nemen CO2 op, leveren zuurstof en helpen onze aarde afkoelen. Ook helpen we boerenfamilies in zuidelijk Afrika in hun levensonderhoud.
Onze kaarten en bijpassende items worden lokaal, in Brabant, geproduceerd. Hierdoor hebben we geen onnodige stromen naar het buitenland. Extra items, zoals: touwtjes, paperclips en lakzegels komen van kleine, lokale ondernemers vandaan. Geen grote schepen of massaproductie, maar het aantal dat we nodig hebben. Dat is duurzaam als het gaat om productie, maar ook qua toekomstbestendigheid van deze ondernemers.
Binnen het reguliere productieproces hechten we veel waarde aan het gebruiken van eerlijke materialen. Zo gebruiken we naast FSC-gecertificeerd papier bijvoorbeeld ook afbreekbare inkt op alle kaarten. En ook kan het wel eens voorkomen dat je bijv. 50 kaartjes besteld, maar er 55 ontvangt. De reden? Op één groot drukvel passen meerdere kaartjes. We benutten zo’n vel optimaal en dan kan het soms voorkomen dat er meer kaartjes uit de machine komen dan jij eigenlijk had besteld. We kunnen ze weggooien, maar dat is natuurlijk zonde. Daarom sturen we ze mee en heb jij er - in sommige gevallen - een paar extra!
Een belangrijke pijler binnen onze organisatie is dat we enkel werken met leveranciers die een FSC-keurmerk dragen. Maar wat houdt zo’n keurmerk precies in?
Het FSC-systeem zorgt ervoor dat de bossen op onze wereld behouden kunnen blijven door verantwoord bosbeheer. Met verantwoord bosbeheer doelen wij op de bescherming van het leefgebied van planten en dieren én ons respect voor de rechten van de lokale bevolking en bosarbeiders. Maar ook op hout oogsten en geld verdienen mét behoud van het bos. Een goed beheerd bos loopt namelijk minder risico om gekapt te worden voor andere doeleinden, zoals het aanleggen van palmolie- of sojaplantages en mijnbouw.
Leveranciers met een FSC-keurmerk dragen direct bij aan de bescherming van onze bossen en aan een gezonde leefomgeving voor mens en dier wereldwijd. Omdat het bos op deze manier economische waarde krijgt, zorgt je ervoor dat het behouden blijft. En dat is belangrijk, want je wilt toch ook eeuwig blijven genieten van zowel onze bossen als van de natuurlijke producten hout en papier? (Bron: FSC)
We vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt op onze site. We denken drie keer na bij het schrijven van teksten op de site en mailings en nemen feedback van klanten zeer serieus. Zien we niemand over het hoofd? Doen we geen aannames waar we iemand mee kunnen kwetsen? Bewust kiezen we niet enkel voor hetero stellen in tekst en beeld op kaarten, evenals afkomst. We vinden het belangrijk om de diversiteit van onze huidige maatschappij terug te laten komen in onze voorbeelden. We zijn ons ervan bewust dat het nóg meer kan en zijn daar dan ook kritisch op naar elkaar: van design tot marketing.
Zoals hierboven al aangegeven: duurzaamheid gaat bij ons verder dan groen zijn alleen. We denken bijvoorbeeld ook na over de toekomst van anderen. Onze samplesetjes van papiersoorten en envelopkleuren, de zakjes met paperclips, de klosjes touw, en ga zo maar door: ze worden allemaal ingepakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (door een visuele- of verstandelijke beperking). We vinden het mooi om op deze manier een steentje bij te kunnen dragen. En het allermooiste? Ze vinden het fan-tas-tisch om te doen.
We vinden het belangrijk om als organisatie, gezamenlijk, goede doelen te steunen. Dit doen we bijvoorbeeld door middel van deelname aan de Roparun: een sportief, teambuilding avontuur met een magisch effect. Deze non-stop estafetterun met meer dan 530 kilometer in 48 uur is een rollercoaster met veel ervaringen, weinig slaap en enorme verbondenheid met het team. Alle opbrengst gaat naar de palliatieve zorg; “Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven”. Daarnaast doneren we dit jaar (2023) bij iedere kerstkaarten bestelling 1 euro aan een van drie goede doelen: WWF, Nationaal Ouderenfonds en Make-A-Wish.