De overige 86,1% van de stellen wil het geslacht dus wel al tijdens de zwangerschap weten. ‘Vroeger was het veel gebruikelijker om te wachten tot de geboorte. Ook omdat er minder manieren waren om achter het geslacht te komen. Maar tegenwoordig hoort de meerderheid van de ouders het geslacht al bij een echo’, aldus Patricia Pauwels, online marketeer van Made for Moments. ‘De resultaten van het onderzoek laten nog maar eens zien dat het goed is dat altijd nog even wordt gedubbelcheckt of de toekomstige ouders het wel wíllen weten.’

Gender reveal party

4 op de 5 (79,7%) van de ondervraagde ouders-to-be deelt het geslacht van de baby ook met familie en vrienden. Dat gebeurt het vaakst in een echt gesprek, maar sommige stellen kiezen ook voor een heuse gender reveal party: een kwart (23,6%) vertelde het nieuws op die manier aan hun ouders. Vrienden komen dan weer minder vaak op deze manier het geslacht van de baby te weten (10,7%). Pauwels: ‘Het geslacht van de baby kan handig zijn om de kinderkamer en kleertjes alvast te kopen. Voor vrienden en familie is het bij het kopen van cadeautjes ook praktisch om te weten of het een jongetje of meisje wordt.’

"Het geslacht van de baby kan handig zijn om de kinderkamer en kleertjes alvast te kopen. Voor vrienden en familie is het bij het kopen van cadeautjes ook praktisch om te weten of het een jongetje of meisje wordt.”

Aankondiging via appje

Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat ruim een derde van de stellen (38,89%) die een kindje verwachten, het geslacht bij hun vrienden aankondigt via Whatsapp. Naaste familie krijgt hierover in slechts 13,3% van de gevallen een appje: bij ouders en broers en zussen heeft de persoonlijke aanpak sterk de voorkeur (46,4%). Bij vrienden is dat slechts licht meer (41,9%) dan een aankondiging via WhatsApp.

Over dit onderzoek van Made for Moments

Aan dit onderzoek van Made for Moments deden 750 respondenten mee uit Nederland en België. In totaal namen 705 vrouwen en 45 mannen deel aan het onderzoek. 156 respondenten wonen in België, 594 respondenten verspreid over Nederland. Alle respondenten hebben een of meerdere kinderen. Made for Moments is een webshop gespecialiseerd in onder andere babykaartjes. Ze maken gepersonaliseerde kaarten en producten om speciale levensmomenten te vieren - dat kan dus ook een trouwkaart, uitnodiging of wanddecoratie zijn.