Top-5 trending kindernamen van influencers van 2023 zijn

1. Nowi/Nowie – 500% stijging – Dochter van Famke Louise
2. Revi – 371% stijging – Zoon Rebecca Denise
3. Mylo – 365% stijging – Zoon Tess Muller
4. Coco – 365% stijging – Dochter Elise Boers en Wouter Peelen
5. Jeppe – 287% stijging – Zoon van Saskia Weerstand

Volgersaantallen tellen, maar bepalen niet alles

De grootste stijger is Nowi, het zoontje van Famke Louise (946k volgers op Instagram) en Denzel Slager (144k). Met hun gecombineerde ruim 1 miljoen volgers zijn ze niet alleen één van de meest bekende influencerkoppels, maar is ook hun babynaam ‘Nówie’ het meest invloedrijk.

De op-één-na grootste stijger is Revi, de naam van de zoon van Rebecca Denise (64,5k). Zij heeft weliswaar een stuk minder volgers dan Famke Louise, maar wel een stuk meer dan Tess Muller, ‘momfluencer’ (14k) en moeder van Mylo. Coco, de naam van dochter van influencer Elise Boers (269k), stijgt ook flink in populariteit: met 365%. Net als de naam ‘Jeppe’ van de zoon van momfluencer Sakskia Weerstand (89k).

Tot slot nog een eervolle vermelding voor George, kroonprins van het Verenigd Koninkrijk en zoon van William en Kate (met 15 miljoen) met een stijging van 248%.

Popsterren, voetballers en influencers

Patricia Pauwels van Made for Moments ziet de vernoemingen als logische stap in een langlopende trend. ‘Waar tot een aantal jaren geleden mensen kozen voor namen van bekende pop- of filmsterren of succesvolle sporters, zien we dit verschuiven naar de namen van influencers. Niet verwonderlijk, mensen besteden immers veel tijd op sociale media en bouwen een soort persoonlijke band op met influencers. De namen van hun kinderen komen ze daardoor veel mee in aanraking. En als je de naam mooi vindt en er een goed gevoel bij hebt, waarom zou je je baby dan ook niet dezelfde naam geven?”

Onderzoeksmethode

De onderzoekers van Made for Moments keken naar jongens- en meisjesnamen in hun bestand die in de eerste helft van het jaar meer dan 100 procent groeiden in populariteit in 2023 ten opzichte van 2022 en tenminste 40 keer gebruikt werden. Vervolgens vergeleken ze de aantallen met die van de Sociale Verzekeringsbank van 2022 om de resultaten te verifiëren. Tot slot keken ze naar de mogelijke verbanden tussen het gebruik van de naam en de namen van recent geboren kinderen van bekende influencers. Zo maakten ze het causale verband tussen de naam van het kind van de influencers en de populariteit ervan zo aannemelijk mogelijk.