• Voor 4 op de 10 (42,8%) is een ‘te duur’ vrijgezellenfeest reden voor irritatie.
• Is de rekening van doorslaggevend belang? Dan haakt slechts 4,1% af < €100.
• 15,2% geeft een goedkoper cadeau aan het bruidspaar na ‘te duur’ vrijgezellenfeest.

"Voor een krappe meerderheid is een te hoog prijskaartje zelfs reden om niet mee te doen aan het vrijgezellenfeest.”

7 op de 10 mensen (71,6%) vindt dat een vrijgezellenfeest doorgaans een acceptabel prijskaartje heeft. Bijna evenzoveel mensen (70,3%) durft het daarnaast te zeggen als dat niet zo is: zij gaan de discussie aan met de organisator van het festijn. Komen ze er niet uit? Dan is een te hoog prijskaartje voor de helft reden om af te zien van deelname aan het feest. Voor 4 op de 10 (42,8%) is een ‘te duur’ vrijgezellenfeest dan ook een van de voornaamste irritaties.

Voor €100 is iedereen erbij

Toch is een hoog prijskaartje niet in alle gevallen reden om af te zien van deelname aan het vrijgezellenfeest. Bijna de helft (49,4%) neemt desondanks deel, wat zij er ook aan kwijt zijn. En van degenen die aangaven af te zien van deelname bij een te hoog prijskaartje, haakt 28,8%1 desondanks pas af zodra de kosten de €250 overstijgen. 67,1%2 meldt zich af bij een prijskaartje tussen de €100 en €250. Maar blijven de kosten onder de €100? Dan is vrijwel iedereen erbij; van degenen voor wie de rekening van doorslaggevend belang is, valt slechts 4,1%3 dan al af.

Bruidspaar wordt er niet op afgerekend

Alle gezeur rond geldzaken ten spijt, heeft het prijskaartje van het vrijgezellenfeest voor het overgrote merendeel (63,8%) geen invloed op het bedrag dat zij uitgeven aan het huwelijkscadeau. Slechts 15,2% geeft wel een goedkoper cadeau aan het bruidspaar als het vrijgezellenfeest ‘te duur’ was. De rest weet niet wat zij in dat scenario doet. Patricia Pauwels van Made for Moments: ‘Het bruidspaar kan er meestal niets aan doen als het vrijgezellenfeest duur uitvalt, aangezien zij niet bij de organisatie betrokken zijn en het voor hen vaak net zozeer een verrassing is.’

Toelichting berekeningen

1 - Meer dan 250 + Meer dan 500: 16,6% + 12,2% = 28,8%
2 - Meer dan 100 + Meer dan 150 + Meer dan 200 = 19,5% + 27,2% + 20,4% = 67,1
3 - 3 (>€25) + 30 (>€50) = 33 van 812 = 4,1% of: 33 van totaal 1604 = 2,1%

Over dit onderzoek van Made for Moments

Aan dit onderzoek van Made for Moments deden 1928 respondenten mee uit Nederland en België, waarvan 1604 respondenten ooit een vrijgezellenfeest meemaakten. In totaal namen 1793 vrouwen en 131 mannen deel aan het onderzoek. 4 personen gaven geen geslacht op.

Made for Moments is een webshop gespecialiseerd in onder andere trouwkaarten. Ze maken gepersonaliseerde kaarten en producten om speciale levensmomenten te vieren - dat kan dus ook een geboortekaartje, uitnodiging, cadeau of wanddecoratie zijn.