• Ook hoog prijskaartje & onbekend plan of gezelschap reden voor irritatie
• Inspannende activiteiten minst populaire activiteiten
• Workshop en varen daarentegen opvallend populair

Voor het onderzoek bevroeg Made for Moments 1.928 respondenten. Vijf op de zes (83,2%) heeft ooit een vrijgezellenfeest meegemaakt; vier op de tien (41,4%) ter ere van zichzelf, meer dan de helft (53,5%) als organisator.

"Hoewel drugsgebruik en festivals tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden lijken te zijn, is een mogelijke samenhang tussen deze twee niet onderzocht”

Irritaties: middelengebruik, hoge kosten en het onbekende

Overmatig drankgebruik is eveneens een irritatiefactor, maar wel een die een aanzienlijk minder groot deel van de feestgangers rapporteert (25%). En Nederlanders zouden Nederlanders niet zijn als zij niet massaal morren over het kostenplaatje: voor ruim vier op de tien (42,8%) respondenten is een te hoog prijskaartje een bron van ergernis. Ook weten deelnemers graag van tevoren wat zij tijdens een vrijgezellenfeest gaan doen én met wie. Is het plan onbekend (21,6%) of kennen zij geen van de andere gasten (33,4%), dan is dat niet bevorderlijk voor de stemming. Andere oorzaken voor lange gezichten onder de feestvierders zijn een slecht bereikbare locatie (27,8%), een te lange duur (20,8%) en het niet in het eigen bed kunnen slapen (11,9%).

"Inspannende activiteiten zijn minder in trek”

“Activiteiten waar een zekere inspanning voor is vereist, zijn beduidend minder in trek als invulling voor het vrijgezellenfeest”, aldus Pauwels. Of dat nu gaat om hersenkrakers zoals een quiz (39%) en een escape room (34,1%), of om een sportieve activiteit (32,5%), zoals een paintballsessie.

Respondenten zijn overigens eensgezind over wat zij wél leuk vinden om tijdens een vrijgezellenfeest te doen. Voor uit eten gaan (92,9%) en borrelen of drinken (87,5%) loopt vrijwel iedereen warm, maar ook een workshop is voor zeven op de tien (69%) een leuk vooruitzicht. En weet je het als organisator nu echt even allemaal niet meer, ga dan varen. Ruim de helft (53,2%) van de deelnemers stapt met plezier in het (huwelijks)bootje.

Over dit onderzoek van Made for Moments

Aan dit onderzoek van Made for Moments deden 1.928 respondenten mee uit Nederland en België. In totaal namen 1.793 vrouwen en 131 mannen deel aan het onderzoek. 4 personen gaven geen geslacht op.